Kleuren kunnen je zakelijk portret maken of breken.

Kleuren roepen emoties op. Maar drukken ook gevoelens uit. En volgens de kleurenpsychologie beïnvloeden ze zelfs ons gedrag. Het heeft ook te maken met culturele invloeden en met de context. Neem nu de kleur rood. In de context van Valentijn linken we rood aan passie en liefde. Maar op een profielfoto kan het agressief en dominant overkomen. Het roept ook negatieve connotaties op : een rood verkeerslicht, een rode noodstop, een rode pen om fouten te verbeteren. Rood blijkt ook angst op te roepen volgens prof Andrew J. Elliot, Rochester University). En toch lijken sommige mensen heel flatterend met deze kleur te staan. Kleurenconsulentes hebben daarvoor een verklaring. Zij zweren bij lente-, zomer-, herfst-, en wintertypes. Afhankelijk van de kleur van je haar en je ogen, passen bepaalde kleuren meer of minder bij je.

Kleuren vertellen iets over wie we zijn. De meeste managers kiezen voor donkerblauwe kleding op foto. Dat is veilig en geeft een zakelijke look. In een zwart pak kom je iets afstandelijker over, maar blijkbaar wel creatiever. Denk maar aan Steve Jobs. Beige is absoluut te mijden. Dat wordt gekozen door mensen die zichzelf wegcijferen. Verlegen mensen blijken een opvallende voorkeur te hebben voor pasteltinten.

Samenvattend kunnen we stellen dat je voor een zakelijke foto best kiest voor een uitgesproken stijl. Ofwel in sober zwart of donkerblauw, ofwel voor een uitgesproken kleur die iets vertelt over je karakter en persoonlijkheid. Fletse kleuren en pastels vermijd je best.

Kleuren kunnen je zakelijk portret maken of breken.

Webdesign by

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

x